Grote kans dat het antwoord “Ja, allemaal!” is. Veel (overheids)organisaties hebben niet slechts één website, maar meerdere. Vaak tientallen en soms zelfs meer dan honderd. Bij een groot deel van die websites worden statistieken bijgehouden. En o, o, o, wat kan daar veel mee hè!? We kunnen zien waar bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze daarover doen en op welk punt ze een website verlaten. En dat helpt ons weer te concluderen of een website haar doelen wel of niet bereikt.
“Eehhh, zelden… eigenlijk nooit..”
Als je je in het beeld herkent van een organisatie met veel websites met veel analytics-tools, stel jezelf dan eens deze vraag: Kijken we met enige regelmaat in al deze tools? Mijn ervaring in het afgelopen jaar is dat ik voor de meeste websites het antwoord in de tussenkop hoor: “Eehhh, zelden… eigenlijk nooit..” Hier zijn verschillende redenen voor. De meest gehoorde reden is “We denken er niet aan, er is geen aanleiding.” En dat is jammer. Statistieken kunnen, naast inhoudelijke analyses, echt iets bijdragen aan het ontwikkelpad van een website.
Trigger in dip: analytics-tools en basis-stats
Het ontbreken van de trigger om naar statistieken te kijken hebben we in dip opgelost.
Allereerst laten we zien welke analytics-tools door jouw websites gebruikt worden. Zo weet je of er überhaupt gemeten wordt. Sinds kort hebben we daar belangrijke kenmerken aan toegevoegd. We kunnen koppelen met Google Analytics, Siteimprove Analytics, Matomo en Piwik. In dip zie je dan hoeveel bezoeken en hoeveel paginaweergaven een website maandelijks heeft. Dat is natuurlijk maar een tipje van de statistiekensluier, maar voor jou wel de trigger om dieper in de materie te duiken. Dat helpt je te analyseren wat wel en niet werkt, waardoor je gerichte verbeteringen gaat aanbrengen.
Niet nodig? Proficiat, je mag opruimen!
Tot slot is er nog een mogelijkheid. Er zijn websites waarvan je weet dat gebruiksgegevens geen invloed hebben op de ontwikkeling of het bestaan ervan. Deze websites zijn nou eenmaal nodig en blijven zoals ze zijn. Als je weet dat dat het geval is en je ziet in dip dat er wel analytics bijgehouden worden, overweeg dan om deze metingen te stoppen. Ze kosten energie, opslagruimte en als het niet nodig is, hoeven we Google ook niet wijzer te maken over het surfgedrag van onze bezoekers, toch?